درصورتیکه یک شرکت یا مجموعه نو پا هستید یا شرکتی بزرگ هستید که درصدد راهاندازی یک پروژه نوپا است باید بدانید روش کمینه محصول قابلارائه برای پروژههای نوپا است، چه این پروژه توسط یک تیم دانشبنیان عرضه شود و چه توسط یک دولت انجام شود بدیهی است که برای شناخت سلیقه و رفتار مشتری چارهای جز ارائه محصول نیست اما ارائه محصول چگونه باید باشد؟
کمینه محصول قابلارائه یک نوع خاص از ارائه محصول است که به این معنی است که ما کمترین شکل از محصول را تهیه کنیم و به شکلی واقعی و قابلارائه بهگونهای که اساس پروژه زیر سؤال نرود آن را به بازار ارائه میکنید بعدازآن در تعامل نزدیک با مشتریان و حتی اگر لازم باشد مصاحبه از مشتریان و دریافت نظرات آنها و اعمال آن در محصول حتی به قیمت چرخش ایده و ارائه محصول تغییریافته و تکرار این روند یعنی ارائه محصول، دریافت دادهها از مشتریان به روشهای تعاملی ابتدا از طریق مصاحبه و سپس با تحلیل رفتار و عملکرد مشتریان و اعمال سلیقه آنها در محصول و مجدد ارائه محصول جدید.
دقت داشته باشید علمیترین راه برای اینکه محصول خوبی ارائه شود روش کمینه محصول قابلارائه است چراکه هرلحظه سلیقه و رفتار مشتری بررسی میشود و بر اساس دادههای کسبشده محصول توسعه پیدا میکند یا ارتقا داده میشود نه فضاهای ذهنی به وجود آورندههای محصول.
اسماعیل جعفری
مشاور در حوزه کسبوکار