کلاس معکوس را نوعی روش آموزشی جدید میداند که در آن دانشآموزان قبل از حضور در کلاس حضوری و یا مجازی ، تدریس ویدئویی درباره موضوعات درسی آن روز را مشاهده میکنند. سپس در کلاس حضور مییابند و معلم به پرسشهای آنها پاسخ میدهد. این روش سبب میشود محوریت معلم نیز کاهش یابد.
در یادگیری به شیوه معکوس، دانشآموز با استفاده از ویدیو یا یک چند رسانهای میتواند تدریس معلم را بارها و بارها تماشا کند، آن را عقب و جلو ببرد، مکث کند، روی بخش خاصی بیشتر تمرکز کند و مطالبی را تکرار و ذخیره کند. در این صورت، هر دانشآموز بر اساس ویژگیهای شخصی و با توجه به تفاوتهای فردی خود، به درک مطلب و یادگیری میپردازد. بنابراین، کلاس معکوس به دانشآموزان اجازه میدهد بر برخی از عناصر از جمله زمان، مکان، مسیر یادگیری و همینطور سرعت یادگیری کنترل داشته باشند، چرا که میتوانند از طریق اینترنت، هر جا که بخواهند، محتوای آموزشی را دریافت و مسیر یادگیری را با سرعت مورد نظرشان طی کنند .
دانشآموزان با گذشت مدتی از حضورشان در کلاس معکوس، پرسشهای بهتری میپرسند و عمیقتر به موضوعات میاندیشند. به نظر وی، از جمله مهمترین مزایای استفاده از آموزشهای ویدیویی، «امکان برقراری روابط انسانی عمیقتر» است، چرا که زمان آزاد شده بهوسیله آموزشهای اولیه (فایلهای ویدیویی) امکان تعامل و ارتباط بیشتری را بین معلم و دانشآموز در کلاس درس فراهم میسازد و از محوریت بالای معلم در کلاس درس میکاهد.
در سامانه آموزش مجازی اتد پلاس تمام ویدئو های درسی آماده شده است . این ویدئو ها توسط معلمین مجرب برای تدریس آماده شده . بیش از ۱۰ هزار ویدئو بر اساس طرح درس در این سامانه موجود است . لذا کار معلم راحت شده.
برای مثال معلم درس ریاضی کلاس هفتم دو روز در هفته تدریس دارد و یا معلم ششم سه روز در هفته ریاضی دارد. میزان تدریس یک معلم در هر ماه و هفته مشخص است بر این اساس برای هر جلسه این ویدئو ها آماده شده و در اختیار معلم قرار گرفته شده است.
معلم با توجه به نیاز خود می تواند هر ویدئو که مناسب ببیند در اختیار دانش آموزان قرار دهد . لذا این محتوا ها در اختیار معلمین قرار گرفته و زمان که نیاز ببیند و هر ویدئو که نیاز دارد را میتواند در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
معلم میتواند قبل از برگزاری کلاس خود نسبت به ارسال ویدئو برای دانش آموزان خود اقدام کند تا دانش آموزان با مشاهده ویدئو با دانش ابتدایی در کلاس حضور پیدا کنند . این درک ابتدایی سبب میشود معلم در تدریس محوریت محسوب نشود و دانش آموزان بجای حضور در یک کلاس که دانش ندارند در یک کلاس تعاملی و پرسش و پاسخ حضور دارند . لذا یادگیری در زمان خارج از تدریس معلم صورت گرفته و تثبیت یادگیری در کلاس درس انجام خواهد گرفت .
معلم میتواند تدریس خود را در کلاس درس انجام دهد و نسبت به مرور مطالب برای دانش آموزان از محتوای درسی خود استفاده کند . لذا معلم به ارشیوی از محتوا دسترسی دارد که فضایی از تلفن همراه وی را در بر نمیگرد و هر زمان که صلاح بداند می تواند از آن محتوا استفاده کند.
اتد پلاس کاربرد های متعدد از جمله برگزاری لایو تصویری بین معلم و دانش آموز، برگزاری آزمون آنلاین و …. دارد
ارسال محتوای طرح درس جدید : معلم میتواند محتوا های جدید را انتخاب کند .
لیست محتوا های منتشر شده فعال: مشاهده محتوا های که قبلا ارسال شده و حذف محتوا
کلاس هایی که برای معلم تعیین شده و قرار است برای آن کلاس محتوا ارسال شود انتخاب شود.
معلم درس مربوط را انتخاب میکند.
معلم ماه مربوط برای ارسال محتوا را انتخاب مینماید و به راحتی به محتوای هر ماه خود دسترسی خواهد داشت.
معلم بر اساس بودجه بندی و بر اساس ۴ هفته تدریس خود میتواند
به محتوای هر هفته که نیاز دارد دسترسی داشته باشد.