چالش آموزش مجازی
چالش های آموزش مجازی مدارس کشور
آذر ۸, ۱۳۹۹
آموزش بر بستر موبایل
آموزش بر بستر موبایل در آموزش مجازی
آذر ۹, ۱۳۹۹

۳ انتخاب محدود آموزش مجازی مدارس

با توجه شیوع بیماری کرونا در پی آن تعطیلی مدارس و عدم حضور دانش آموزان در مدارس سیاست وزارت آموزش و پرورش آموزش غیر حضوری و استفاده از بستر آموزش مجازی برای تدریس معلم و حضور دانش آموزان بود.

در ابتدا در ۱۶ فروردین، نرم‌افزار شاد فقط روی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اجرا می‌شد و مدیران، معلمان و دانش آموزان نیاز داشتند که یکی از پیام رسان‌های واتس اپ، سروش، گپ، آی‌گپ و روبیکا را نصب کنند اما در ۲۱ فروردین وزارت آموزش و پرورش از نرم‌افزار شاد بدون نیاز به این پیام رسان‌ها رونمایی کرد. بنا بر ادعای معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش حدود ۸۴ درصد از دانش‌آموزان ایران عضو این شبکه اجتماعی هستند. به دلیل تأکید آموزش و پرورش در نصب و استفاده از این نرم‌افزار، تعداد زیادی از دانش‌آموزان که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند برای آنها فراهم بود در این شبکه دانش‌آموزی فعال شدند. تا ۱۳ مهر ماه سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۱میلیون و ۴۰۸ دانش‌آموز در شبکه شاد حضور پیدا کردند. همچنین با به‌روزرسانی گسترده‌ای که برای این برنامه صورت گرفت (چهاردهم شهریور ۹۹) امکانات بیشتری به این برنامه اضافه گردید. به گفته محمدمهدی نوری‌پور، رئیس مجمع سازمان دانش آموزی، نرم‌افزار شاد حدود ۸۰۰ هزار بازدید روزانه دارد،اما با این حال در اجرا مدارس نیاز هایی داشتند که مجبور به استفاده از نرم افزار هایی شدند تا بتواند کمبود های شاد و حتی جایگزین شاد برای آنها باشد.

از جمله این نیاز ها

  • عدم قطعی سامانه
  • برقراری لایو تعاملی
  • Lms
  • آزمون آنلاین و بانک آزمون
  • محتوای آموزشی
  • پیام رسان
  • و..

      ۱. استفاده از شاد در قدم اول و ادامه در واتساپ

بسیاری از مدارس به صورت  ظاهر فعال در شاد حضور دارند  و از امکانات شاد به ظاهر استفاده میکنند و نارضایتی هم وجود ندارد ولی در واقع شاد پوشش آموزش می باشد ولی آموزش اصلی این مدارس در نرم افزار واتساپ صورت میگیرد.

نرم افزار شاد امکانات متعددی را در اختیار مدارس قرار داده که میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ایجاد نظرسنجی
  • پخش زنده(live) یکطرفه
  • دارای کانال‌ها و محتواهای درسی رسمی
  • دارای کانال‌های رسمی
  • دارای کانال راهنمای شاد
  • حضور غیاب (هر ۷ دقیقه به صورت خودکار)
  • بخش تکالیف
  • بخش آزمون‌ها
  • بخش نتایج آزمون‌ها
  • تماس صوتی
  • تماس تصویری
  • دارای استیکر
  • امکان ارسال فیلم و عکس
  • امکان ارسال پیام صوتی
  • بخش شادنما (پخش زنده آموزشی
  • بخش شادینو (شبکه اجتماعی معلمین و مدیران

اما تمام این ویژگی ها باعث نمی شود مدارس واتساپ را به شاد ترجیح دهند . زیرا پایداری نرم افزار واتساپ سبب شده تا معلمان به سمت واتساپ هدایت شوند و در این نرم افزار رایگان ویدئو آموزشی خود را ارسال کنند و با دانش آموزان در ارتباط باشند.

 

     ۲. استفاده از اسکای روم ، ادوبی کانکت و یا بیک بلو باتن در قدم اول و در ادامه واتساپ

اسکای روم نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین می باشد که ارتباط دو طرفه تعاملی بین دانش آموز و معلم را به صورت تصویر زنده ایجاد میکند اما به جهت عدم وجود سامانه lms  مدارس ارتباط پیامی خود را در بستر واتساپ ادامه میدهند و از ویژگی های این نرم افزار استفاده میکنند .

 

      ۳. استفاده از اتد پلاس

نرم افزار اتد پلاس با قابلیت وب اپلیکیشن و اندروید مورد استفاده مدارس قرار میگیرد و با توجه به ساختار lms  خود تمام امور مدرسه را بر طرف میکند . از ویژگی های اتد پلاس میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • برگزاری لایو یکرفه و تعاملی
  • امکان مشاهده تمام دانش آموزان در کلاس لایو
  • اشتراک گذاری در نسخه موبایل و وب
  • اشتراک گذاری لینک لایو
  • پیام رسان
  • کلاس مجازی با قابلیت واتبرد هوشمند و لایو
  • آزمون آنلاین با بیش از ۱۰۰ هزار محتوای آزمون طبقه بندی شده (بر اساس سر فصل های آموزشی و سختی و اسانی سوالات)
  • ثبت نمره به صورت توصیفی و عددی
  • بیش از ۱۰ هزار محتوا بر اساس بودجه بندی آموزشی
  • سامانه lms
  • و…

این ویژگی ها سبب شده تا مدارس تمام احتیاجات آموزشی خود را از اتد پلاس پیاده و اجرا نمایند.

آپارات Next Back

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

سه × 4 =